Najveće vesti sa ovogodišnjeg Severnoameričkog međunardnog sajma automobila u Detroitu nemaju veze sa kolima, već sa onim što proizođači planiraju da stave u njih.
Auto-industrija u Sjedinjenim Državama bila je na ivici kolapsa 2009. godine kad su potrošači prestali da kupuju nova vozila usled najvećeg ekonomskog pada još od Velike depresije 1930-ih godina. Finansijske investicije američke vlade spasile su nekoliko proizvođača automobila od zatvaranja, te sada, sedam godina kasnije, obnovljena, mada mršavija, auto industrija je predstavljena na Severnoameričkom međunarodnom sajmu automobila 2016. u Detroitu, u državi Mičigen. Na horizontu se ipak vidi više od isključivo novih automobila i kamiona.
Najveće vesti sa ovogodišnjeg Severnoameričkog međunardnog sajma automobila u Detroitu nemaju veze sa kolima, već sa onim što proizođači planiraju da stave u njih.
“Svaki proizvođač automobila ovde na sajmu predstavlja neku vrstu kul tehnologije ugrađene u kola – prilagodljivu ‘kruz kontrolu’ ili tehnologiju ‘pametni stop’, ili korišćenje 3D štampača za unutrašnjost vašeg automobila”, kaže nacionalni automobilski stručnjak Majkl Kodil.
„Moj pradeda je iz temelja promenio način na koji se svet kreće modelom T. Sada imamo šansu da uradimo isto to, u drugačijem vremenu kada smo suočeni sa drugačijim izazovima“, rekao je izvršni predsednik Forda Bil Ford Junior.
Tehnologija i pokretljivost su bile glavne teme na prezentaciji Forda.
“Fordova pametna pokretljivost je naš plan kako da budemo predvodnici u oblastima povezanosti, pokretljivosti vozila sa sistemom na autonomno upravljanje, odnosa sa potrošačima; podacima i analitici”, istakao je generalni direktor i predsednik Forda Mark Filds.
Ford testira vozila koja sama upravljaju u raznim vremenskim uslovima u nadi da će do 2020. izbaciti na puteve kola bez vozača. Ova kompanija takođe širom sveta otvara prodavnice u kojima će kupci moći da koriste nove tehnologije za interakciju, poput aplikacije i programa sa nagradama za potrošačku lojalnost.
U 2015. je zabeležena najveća prodaja automobila u Sjedinjenim Državama u poslednjih 10 godina, te Ford pokušava da zadrže interesovanje svojih kupaca.
“Brojevi skaču za proizvođače automobila. Ako razmislite, tržište kompaktnih terenskih vozila je prošle godine skočilo za 11 odsto, više od sedan verzija, dakle potrošači žele priuštivost”, kaže Majk Kodil.
Proizvodnja u zapadnoj hemisferi je podivljala kako bi se zadovoljila potražnja.
“Za severnu Ameriku to će biti 17 i po miliona novih vozila u 2015. i 18 miliona u 2016”, naveo je Kevin Kerigan iz Korporacije za ekonomski razvoj u Mičigenu.
Većina onoga što će kupci viđati u prodavnicama tokom godine, predstavljeno je na ovom sajmu automobila, a između ostalog više štedljivijih, ali većih vozila.
“Sve je u tome da se poboljša kilometraža po litru. To je ogroman deo onoga čime se bave proizvođači. Koliko kilometara možete da pređete po rezervoaru”, kaže Majk Kodil.
Napuniti rezervoar u Americi danas je znatno jeftinije – manje od 2 dolara za oko 3 i po litre goriva. Ipak, vozila koja su štedljiva što se tiče benzina, i električna vozila i dalje su najviše zastupljena na izložbenom prostoru jer, kako navodi Kodil, proizvođači nemaju mnogo izbora.
“Svi proizvođači vozila će do 2025. morati da ispune određene kriterijume što se tiče emisija štetnih gasova i uštede goriva, tako da pokušavaju da to što pre postignu”, ističe Kodil.
Severnoamerički međunarodni sajam automobile traje do 24. januara, a nekoliko dana pre toga, za 20. januar planirana je i poseta predsednika Sjedinjenih Država Baraka Obame.