poverenje u digitalnom dobu

Tehnologija i internet zaslužni su za neverovatne promene u tome koliko i kako se gradi međusobno poverenje putem interneta, pokazalo je istraživanje koje su sproveli američki univerzitet NYU Stern i kompanija BlaBlaCar, najveća svetska zajednica za deljenje prevoza.

Ulazak u doba poverenja, naziv je studije koje potpisuju Arun Sundararadžan (Arun Sundararajan), profesor univerziteta NYU Stern i Frederik Mazela (Frederic Mazzella), osnivač kompanije BlaBlaCar, a koje analizira podatke dobijene anketiranjem 18.289 ljudi koji dele prevoz u 11 evropskih zemalja, čiji je cilj bio da razume kako pojedinci ukazuju međusobno poverenje i pre nego što se upoznaju uživo.

“Digitalno poverenje je za međuljudsko poverenje ono što je otkriće telefona bilo za komunikaciju među ljudima. Telefon je odjednom omogućio trenutnu komunikaciju sa bilo kim, dok digitalno poverenje podjednako omogućava da trenutno spoznamo nečiji ‘kapital poverenja’. Digitalno doba menja poverenje – njegov doseg i trenutnu dostupnost”, izjavio je Mazela.

Zapanjujuće otkriće istraživanja svedoči o tome da ispitanici više veruju pojedincima sa popunjenim profilima sa kojima su se upoznali samo na internetu,  nego komšijama i prijateljima, a skoro podjednako kao prijateljima i porodici.

Prema istraživanju, ispitanici imaju puno poverenje u:

  • 94% – članove porodice
  • 92% – prijatelje
  • 88% – članove BlaBlaCar zajednice sa popunjenim profilom
  • 58% – kolege
  • 42% – komšije
  • 16% – kontakte na društvenim mrežama

Rezultati istraživanja pokazuju da online platforme omogućavaju građenje međuljudskog poverenja na globalnom nivou na dosad neviđen način. Međusobna povezanost i digitalno poverenje omogućavaju pojedincima da na internetu stiču ‘kapital poverenja’ koji nastaje kombinacijom popunjavanja profila informacijama o sebi i ocena koje dobijaju od drugih osoba sa kojima su imali jednokratnu interakciju.

Na taj način, danas možemo proceniti da li neko zaslužuje naše poverenje samo pregledom njihovog  profila i ocena drugih korisnika, bez potrebe da tu osobu upoznamo uživo. Te promene znače da se pojedinci sada nalaze u okviru ‘mreže poverenja’ što otvara beskrajne mogućnosti međusobnog povezivanja i saradnje putem interneta (što je ranije uglavnom bilo rezervisano za internet kupovinu), te će se ta mreža u budućnosti širiti i na interakcije sa visokim ulozima poput deljenja prevoza ili kratkoročnog iznajmljivanja smeštaja.

Pored toga, istraživanje je pokazalo da se poverenje stečeno u jednoj zajednici preliva i na druge, kao i da ima pozitivan učinak na celokupnu ekonomiju deljenja. Gotovo polovina ispitanika (48%) izjavilo je da ih je deljenje prevoza učinilo otvorenijima prema drugim ljudima. Takođe, oni koji su isprobali  deljenja prevoza tri puta češće koriste i druge platforme u okviru ekonomije deljenja.

“Digitalno poverenje olakšava interakcije visokih uloga u stvarnom svetu. To poverenje je infrastruktura budućnosti koja će sledećim generacijama biti izvor preklapanja digitalnog i stvarnog sveta. Ono pojedincima daje moć, preoblikuje načine na koje smo povezani jedni sa drugima i promeniće način na koji će se neke ekonomske aktivnosti odvijati u nadolazećim decenijama”, rekao je Sundararadžan.

Autori predviđaju da će sa osnaživanjem poverenja koje pojedinci imaju jedni u druge kroz uspešne ekonomske i društvene aktivnosti sa online poznanicima rasti i opšti nivo poverenja u društvu. Stoga najavljuju dolazak novog doba koje nazivaju Doba poverenja (Trust Age).


Omogućite notifikacije OK Ne, hvala