Neke od najvećih zvezda YouTube-a kritikovale su ovaj sajt zbog „eksperimentisanja“ sa načinom isporuke video snimaka njihovim pratiocima.
Bez najave, YouTube je počeo testiranje algoritma koji je promenio redosled video snimaka na listama koje vide prijavljeni korisnici.
Eksperiment je otkriven kada su korisnici počeli da se žale na društvenim mrežama.
Jedna od zvezda YouTube-a kaže da je to najgora odluka tog sajta u poslednjih nekoliko godina. Ipak, YouTube ne odustaje od eksperimenta.
Na početku, lista video snimaka koju dobija prijavljeni korisnik YouTube-a bila je hronološka lista snimaka sa svih kanala na koje se korisnik „pretplati“. Sistem je omogućavao ljudima da kreiraju personalizovanu listu sadržaja koju kače njegovi omiljeni nalozi.
Ipak, mnogi kreatori videa su se žalili da se neki od njihovih snimaka uopšte ne pojavljuju u ovakvim listama, postavljajući pitanje da li YouTube manipuliše redosledom na listi i na taj način produžava vreme ostanka na sajtu i povećava prihod od oglasa.
Eksperiment YouTube-a, za koji na sajtu tvrde da se pojavljuje samo kod „malog broja“ korisnika, menja redosled prikazivanja snimaka. Umesto prikazivanja najskorije postavljenih na vrhu, YouTube tvrdi da ih ređa po prioritetu „šta bi ljudi želeli da gledaju“.
„Kada se pretplatim na neki YouTube kanal, to znači da želim više sličnog sadržaja„, kaže kreator videa Geri K.
„Ne očekujem da me YouTube na silu tera da vidim ono što on misli da ja treba da vidim. Imam skoro 47 hiljada pretplatnika, ali i dalje dobijam pitanja da li sam prestao da kačim snimke„.
Video bloger za moderne tehnologije Markes Braunli, koji ima više od šest miliona pretplatnika, kaže da je ređanje snimaka po prioritetu „šta oni misle da mi želimo da vidimo“ zapravo „poslovni potez„. „Postoji dugme za pretplatu. Ljudi odluče da se pretplate. Žele da vide sve od tog korisnika. Ako ne žele – ukinuće pretplatu„, dodaje on.
„Ljudi koriste odeljak za pretplatu upravo da bi izbegli razne algoritme na platformi„, kaže Šon Meklaflin koji pravi snimke o video igricama pod korisničkim imenom Jacksepticeye. „Sačuvajte algoritme za naslovnu stranicu i stranicu sa preporukama.“
Alfi Dej, modni video bloger koji ima više od pet miliona pretplatnika, kaže da je ovo bila „najgora odluka YouTube-a u poslednjih devet godina, koliko se bavim kreiranjem video snimaka„.
YouTube tvrdi da se eksperiment pojavljuje samo kod „malog broja“ korisnika. Naglašavaju da je „personalizovana“ lista jedna od opcija i da nemaju planove da u potpunosti uklone hronološku listu.
Ipak, u YouTube-u kažu za BBC da su ljudi sa „personalizovanim“ listama proveli više vremena gledajući video snimke.
YouTube je promenio svoje prioritete – sa broja pregleda, na video snimke koji duže zadržavaju korisnike. Kreatori snimaka sada se podstiču da prave duže snimke koji će zadržati korisnike na sajtu.
Ova promena pojašnjava zašto su nekadašnji kratki snimci, poput onih iz kategorije „uradi sam“ ili „kako uraditi“, sada čak i duži od 10 minuta.
„Testiramo podešavanje koje bi omogućilo korisnicima da sortiraju svoju listu prema sadržaju kome se inače najviše posvećuje„, stoji u saopštenju kompanije.
„Ovo je samo jedan od mnogih malih eksperimenata koje stalno imamo na YouTube-u.“
Jedan od autora snimaka predlaže YouTube-u da poboljša svoju komunikaciju o eksperimentima sa algoritmom.
„Samo nam recite ili javite e-poštom pre nego što počnete eksperiment„, kaže Set Braun. „Nije to tako teško„.