Deca sve mlađa ulaze u digitalni svet, a njihove aktivnosti na internetu postaju ključni deo svakodnevnog života. Ovaj fenomen donosi brojne mogućnosti, ali i rizike koje ne možemo zanemariti. Na ovogodišnjem GamesCon festivalu, održanom od 22. do 24. novembra, tema zaštite dece u digitalnom okruženju bila je centralni fokus panel diskusije pod nazivom „Deca u digitalnom dobu“. Ova diskusija okupila je stručnjake iz oblasti tehnologije, medija i dečjih prava kako bi razgovarali o izazovima modernog roditeljstva i odgovornosti društva.
Gejming industrija i odgovornost prema deci
Gejming industrija, kao jedan od stubova digitalne zabave, ima moć, ali i odgovornost da oblikuje sadržaj koji deca svakodnevno konzumiraju. Vojislav Perić, poznatiji kao SupremeNexus, jedan od vodećih gejming jutjubera u regionu, istakao je značaj edukacije:
„Kroz moj rad trudim se da budem primer odgovornog ponašanja na internetu. Edukacija je ključna – ne samo za decu već i za roditelje.“
Ovakve inicijative nisu samo opcija već imperativ u digitalnom dobu. Odgovornost industrije leži u kreiranju sadržaja koji podstiče razvoj i smanjuje rizik od negativnih uticaja.
Tehnološke kompanije u borbi za bezbedan internet
Pružaoci internet usluga, poput kompanije SBB, preuzimaju aktivnu ulogu u obezbeđivanju sigurnijeg digitalnog prostora. Iva Gajić, direktorka sektora za odnose s javnošću SBB-a, naglasila je važnost tehnoloških alata i edukacije:
„Predstavljanjem aplikacije Connect, omogućili smo roditeljima da imaju veću kontrolu nad onlajn aktivnostima svoje dece.“
Pored tehnoloških rešenja, kompanija organizuje radionice za učenike osnovnih škola, podižući svest o zavisnosti od interneta i rizicima na društvenim mrežama. Ove aktivnosti pružaju praktične savete i alate roditeljima i deci da se suoče sa izazovima modernog doba.
UNICEF-ov pristup odgovornoj tehnologiji
UNICEF, kao globalni lider u zaštiti prava dece, razvija alate koji imaju potencijal da transformišu gejming industriju. RITEC Design Toolbox, nastao u saradnji sa LEGO Fondacijom, nudi smernice za dizajn video igara koje promovišu dobrobit dece.
Vesna Savić Đukić, šefica odseka za saradnju sa privatnim sektorom UNICEF-a u Srbiji, istakla je da dobro osmišljene igre mogu značajno doprineti razvoju dece:
„Digitalne igre mogu imati pozitivan uticaj na psihološki i socijalni razvoj dece kada su pravilno dizajnirane.“
Ovaj alat pruža konkretne smernice dizajnerima, omogućavajući kreiranje sadržaja koji podstiče kreativnost i socijalizaciju dece.
Zajednički napori za bolju budućnost
Zaštita dece u digitalnom svetu nije odgovornost samo roditelja ili tehnoloških kompanija, već zadatak celokupnog društva. Dušan Srbljak, osnivač portala axe.rs, zaključio je:
„Suština je u prevenciji i prijavljivanju neprimerenog sadržaja. Platforme imaju mehanizme, ali na nama je da ih aktiviramo.“
Ova izjava podseća na važnost individualnog doprinosa svakog aktera – od roditelja i nastavnika do industrijskih lidera.
Kako dalje? Strategije za odgovornu digitalizaciju
Digitalne tehnologije ne samo da oblikuju detinjstvo već i postavljaju temelje za budućnost. Potrebno je:
- Edukacija roditelja i dece – Podizanje svesti o opasnostima i prednostima interneta kroz radionice i kampanje.
- Razvoj odgovornog sadržaja – Gejming industrija mora prihvatiti smernice poput RITEC Toolbox-a za etički dizajn igara.
- Transparentnost platformi – Internet kompanije treba da ponude alate koji omogućavaju kontrolu i prijavljivanje neprikladnog sadržaja.
- Zakonodavne inicijative – Jasni zakoni o zaštiti dece na internetu ključni su za smanjenje rizika.
Digitalni svet kroz prizmu odgovornosti
Deca su naša budućnost, a digitalne tehnologije postaju nezaobilazni deo njihovog svakodnevnog života. Odgovornost svih aktera – roditelja, edukatora, kreatora sadržaja i kompanija – jeste da obezbede bezbedan, kreativan i podsticajan digitalni prostor. Samo zajedničkim delovanjem možemo osigurati da digitalne inovacije zaista služe najboljem interesu dece.