Novo Kaspersky Safe Kids istraživanje je otkrilo za šta su deca bila zainteresovana tokom 2020 – 2021 godine. Tokom prethodne godine, njihovo interesovanje se proširilo na kategorije ‘softvera, audia i videa’ i ‘e-trgovinu’, dok se interesovanje za ‘medije za internet komunikaciju’ i ‘kompjuterske igrice’ malo smanjilo. TikTok, YouTube i WhatsApp se nalaze na samom vrhu liste najpopularnijih aplikacija. Istovremeno, TikTok je pretekao Instagram uz gotovo dupli nivo popularnosti.
Ispostavilo se da je 2020. godina bila jedna od najneobičnijih godina za modernu decu. Pandemija je promenila mnoge uobičajene životne situacije širom sveta, uključujući obrazovanje, druženje sa prijateljima i porodicom, rekreaciju i zabavu. Kompanija Kaspersky je analizirala anonimne podatke, poput upita za pretraživanje, najpopularnijih Android aplikacija i traženih kategorija veb-sajtova koje su korisnici Kaspersky Safe Kids rešenja dobrovoljno podelili, kako bi istražila kako su se interesi i potrebe dece promenili u novim uslovima.
Najpopularnije veb-sajt kategorije među decom su bile ‘softver, audio, video’ (44,38%), ‘mediji za komunikaciju na internetu’ (22,08%) i ‘kompjuterske igrice’ (13,67%). Među najpopularnijim aplikacijama, YouTube ima veliku prednost – servis je i dalje najpopularniji servis za streaming video sadržaja među decom širom sveta. Na drugom mestu je mesindžer WhatsApp, a na trećem popularna društvena mreža TikTok. Među top 10 takođe su se našle i četiri igrice: Brawl Stars, Roblox, Among US i Minecraft.
Deca su vrlo aktivna u slušanju i gledanju muzičkih spotova na YouTube-u – njegov udeo u pretragama muzičkih žanrova i spotova iznosi 17,35%. Brojni ‘trend’ video snimci takođe su zastupljeni u statistici – ‘pop it and simple dimple’ i ‘ASMR’ obuhvataju 4,43% upita. Ove godine, pretraživanja vezana za proizvođača video igrica Gacha Life su se takođe istakla na samom vrhu interesovanja dece iz celog sveta, sa udelom od 4%.
Što se tiče muzičkih ukusa, uz tradicionalne predvodnike kao što su K-POP bendovi BTS i BLACKPINK, i izvođači Arijana Grande, Bili Ajliš i Trevis Skot, još jedan muzički žanr, kao što je ‘phonk’, je postao popularan. Takođe postoji trend prema ‘kreativnim’ video zapisima – sve više i više pretraživanja ritmova, semplova i lekcija o kreiranju muzike u različitim programima je počelo da se pojavljuje na vrhu liste. U isto vreme, TikTok ostaje glavni muzički trendseter za decu.
Crtani filmovi čine polovinu (50,21%) svih pretraga video snimaka dece širom sveta. Najpopularniji su Lady Bug i Super Cat, Gravity Falls i Peppa Pig. Na drugom mestu su bile razne TV emisije – najčešća pretraga na engleskom jeziku bila je The Voice Kids. Kada je reč o filmovima i TV serijama, najpopularniji trejleri su bili Godzilla vs Kong, Justice League Zaka Snajdera i Disney+ mini serija WandaVision. Netflix takođe nastavlja da privlači pažnju sve više dece – najčešće pretrage na platformi su bile za Cobra Kai i sada već kultnu seriju Stranger Things.
TikTok je i dalje neosporni lider među decom, ali u isto vreme percepcija ove društvene mreže je počela da se menja. Sada to više nije samo društvena mreža za klipove i plejbek, jer je na platformi počeo da se pojavljuje sve veći broj edukativnih i kreativnih sadržaja. Istovremeno, za kreiranje TikTok videa, jedna osoba mora da obavi posao operatora, glumca, režisera, i celokupne filmske ekipe. Sve to razvija veštine koje ne samo da mogu biti korisne deci u budućnosti, već bi mogle da ih navedu na odabir te profesije.
U slučaju video igrica, najpopularnije među decom su Minecraft (22,84%), Fortnite (6,73%), Among Us (3,80%), Brawl Stars (6,34%) – koja je nedavno privukla pažnju dece i veoma je popularna – kao i omiljena igrica Roblox (3,82%). Istovremeno, najčešće igrana igrica koja se nalazi u top 10 za gotovo sve zemlje je Roblox. Od svih regiona, upravo su deca iz Kazahstana postala lideri u posećivanju sajtova posvećenih kompjuterskim igricama – 26,01%. Na drugom mestu su bila deca iz Velike Britanije (19,40%). Ali vidimo sasvim drugačiju sliku u Indiji, gde deca retko posećuju sajtove posvećene video igricama sa PC uređaja (samo 5,08%).
„Deca danas odrastaju sa gedžetima u rukama od najranijeg uzrasta, pa se mnogo brže prilagođavaju digitalnom prostoru i savladavaju nove tehnologije. Primetili smo da je TikTok za kratko vreme postao jedna od glavnih mreža među decom i nastavlja da privlači njihovu pažnju. Istovremeno, YouTube nije izgubio svoju poziciju i još uvek je lider u popularnosti među decom, delom i zbog velike raznovrsnosti video zapisa, od ‘let-plays’ videa koji dokumentuju igranje video igrica, do edukativnih predavanja i klipova. Razumevanje i analiziranje interesovanja dece na internetu nam pomaže da obratimo pažnju na pitanje bezbednosti.
Znajući kakvu muziku dete sluša, ko su mu omiljeni blogeri ili koje igrice igra, roditelji mogu da ojačaju svoje odnose sa decom. Na primer, mogli bi zajedno da snime TikTok video. To će takođe omogućiti roditeljima da pomognu svojoj deci da se zaštite od potencijalnih onlajn opasnosti“, komentariše Ana Larkina (Anna Larkina), stručnjak za analizu veb-sadržaja, Kaspersky.
Kako bi deci omogućili pozitivno onlajn iskustvo, kompanija Kaspersky roditeljima predlaže da:
- Saznaju više o interesovanjima svoje dece.
- Surfuju internetom i uče zajedno. Da vide gde njihova deca provode vreme kada su onlajn i istraže koji su načini najbolji za očuvanje njihove bezbednosti.
- Objasne da se osetljive informacije dele samo putem mesindžera i samo sa ljudima koje poznaju u stvarnom životu.
- Razmotre preuzimanje aplikacija za roditeljsku kontrolu i diskutuju o ovoj temi sa svojom decom kako bi objasnili kako te aplikacije funkcionišu i zašto su potrebne da bi deca bila bezbedna onlajn.
- Provode više vremena pričajući sa decom o merama onlajn bezbednosti. Recite svojoj deci šta ni pod kojim okolnostima ne sme biti objavljeno na internetu i objasnite im zašto je to tako.