Najnovije izdanje MasterIndex istraživanja koje se bavi finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Srbiji, a koje je sprovedeno u septembru 2016. godine, pokazalo je da je Srbija dominantno debitno tržište jer 75% ispitanika koristi isključivo debitne kartice, što je za 15,4% više nego prošle godine. Ovo istraživanje je takođe pokazalo da 13% ispitanika ima i debitnu i kreditnu karticu, dok 7 posto ispitanika koristi samo kreditne kartice.
„Platne kartice unose element praktičnosti i sigurnosti u svakodnevne trgovačke aktivnosti, dok istovremeno korisnicima omogućavaju bolji uvid u sopstvenu potrošnju i veći nivo finansijske kontrole. Ove pogodnosti su doprinele tome da kartice imaju stalno mesto u svakodnevici potrošača, jer je 64% ispitanika našeg MasterIndex istraživanja reklo da svoje kartice koriste makar jednom nedeljno,“ izjavila je Jelena Ristić, direktorka prodaje za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.
Podaci koji ilustruju navike u korišćenju kartica tiču se toga šta se najčešće plaća debitnim karticama, a to su hrana (69%) i odeća (37%). Kreditne kartice se najčešće koriste za kupovinu nameštaja i kućnih aparata, što je izjavilo 48% ispitanika najnovijeg istraživanja i to je porast od čak 33,6% u poređenju sa aprilom ove godine. Kreditne kartice se takođe često koriste za kupovinu hrane (44%) i odeće (35%), a kako kaže Jelena Ristić, ti podaci su u skladu sa vremenskim periodom kada je istraživanje sprovedeno, jer su kraj leta i početak jeseni u našoj zemlji tradicionalno povezani sa pripremanjem zimnice, završetkom kućnih radova i pripremama za novu školsku godinu.
Na pitanje o tome koje karakteristike kartica najviše cene, ispitanici su istakli praktičnost (34%), jednostavnost plaćanja (22%) i brzinu kojom se transakcije obavljaju (26%).
Beskontaktno sve popularnije
Novo MasterIndex istraživanje je takođe ispitivalo zainteresovanost korisnika kartica za beskontaktna plaćanja i njihove navike u pogledu korišćenja ove savremene platne metode.
Ispitanici koji plaćaju beskontaktnom metodom to najčešće rade u supermarketima (83%), maloprodajnim objektima (40%) i na benzinskim stanicama (38%). Beskontakno plaćanje u supermarketima je najpopularnije u Beogradu (93%); stanovnici zapadne Srbije su najviše zainteresovani za beskontaktno plaćanje u različitim maloprodajnim objektima (53%), dok stanovnici centralne i istočne Srbije najviše koriste beskontaktno plaćanje na benzinskim stanicama (56%).
Mastercard beskontaktna plaćanja se obavljaju jednostavnim prislanjanjem kartice na beskontaktni čitač, a u našoj zemlji za iznose do 1.500 dinara nije potrebno unositi PIN kod. To čini beskontaktne transakcije brzim i praktičnim, što su upravo karakteristike koje ispitanici najviše cene kod ove platne metode: brzina plaćanja je stimulativni faktor za dalje korišćenje beskontaktnih plaćanja za 90% ispitanika, dok je 73% njih istaklo jednostavnost korišćenja.
Jelena Ristić je naglasila da su ovakvi rezultati u skladu sa rokovima koje je kompanija Mastercard postavila za Srbiju, a po kojima od 1. jula 2015. godine, svi novopostavljeni POS terminali u zemlji su beskontaktni, dok od 1. jula 2018. svi već postojeći terminali moći će da prihvataju beskontaktno plaćanje. Ona je ukazala da sve šira beskontaktna mreža i jače prisustvo ove platne metode u svakodnevnim aktivnostima predstavljaju odličnu osnovu za implementaciju Masterpass rešenja, platforme za digitalna plaćanja kompanije Mastercard, čije lansiranje u Srbiji se očekuje u bliskoj budućnosti.